Cheftræner stopper i Nordens Paris: Tom for ord
Efter fem år på posten som cheftræner i Nordens Paris er det på tide at trække stikket for Jonas Nørgaard. I sidste uge sad han med gutterne i omklædningen efter sæsonens sidste kamp.
- Det var hårdt. Det er sjældent, at jeg er tom for ord. Men den dag flød ordene ikke, som de plejer.
- Det var vemodigt. Men det føltes også trygt, fordi spillerne var klar over, hvad der skulle ske, lyder det fra den afgående cheftræner.
Det er fem år siden, at Jonas Nørgaard trådte ind ad døren i Nordens Paris. Det er halvdelen af klubbens levetid. Nu lukker han så døren bag sig igen.
- På mange måder er det et godt tidspunkt at stoppe på. Jeg har kastet så meget hjerteblod i det her projekt. Nu er de rette folk klar til at træde til og tage over. Så de kan bringe det hele til nye højder.
- Jeg er glad for overleveringen og rigtig stolt af, at der er så gode mennesker med ild i øjnene til at drive det her videre, siger Jonas.
Hård sæson at slutte på
Jonas Nørgaard har tidligere været træner i andre klubber, imens hans tid som spiller ligger et par knæskader tilbage.
I de fem år, hvor han har været Nordens Paris-træner, er holdet gået fra serie 3 til serie 1.
Nu slutter det igen med en nedrykning til serie 2 efter en hård – og mærkværdig sæson.
- Niveauet på individualister og kampafgørende spillere, der kan lave mål ud af ingenting, er virkelig højt i serie 1. Vi har fået scoret nogle utroligt flotte mål imod os, fortæller Jonas.
- Og hvis man ikke kan minimere personlige fejl, eller træffe de nemme beslutninger, så har man ikke en chance på det her niveau.
Nordens Paris har i store dele af sæsonen været hjemløse. Man havde en bane plaget af sneskimmel, som blev lukket yderligere en måned mere end andre baner i Aalborg, fordi rugby-landsholdet spillede på banen helt ind i november.
Derfor spillede man alle sine udekampe først, og dernæst alle hjemmekampene.
- Det har selvfølgelig været en rodet sæson. Det kan man ikke komme udenom, siger Jonas.
For meget fart på
Også udenfor banen har mange ting fyldt for Jonas Nørgaard. Det har været med til at gøre, at foden skal lettes lidt fra speederen.
- Jeg kan virkelig godt lide at være i Nordens Paris og ville gerne bare forsætte med snuden i sporet. Men der er mange ting udenfor banen, der også fylder.
- Nu bliver der mere tid til familien. Det er på tide, at jeg giver mig selv plads til at trække vejret lidt. Heldigvis er jeg så privilegeret, at jeg har kunnet vælge, hvornår mit stop så skule være, siger Jonas Nørgaard.
Den afgående cheftræner beskriver det som et privilegie at være træner i Nordens Paris.
Han har nydt at arbejde med så mange forskellige mennesker.
- Alle nedturene og opturene. Oprykningsfesterne. Røverhistorierne i omklædningsrummet. Det har været det hele værd, siger han.
Jonas Nørgaard træder ikke helt ud af fodbolden, for han kommer fortsat til at være aktiv i DBUs organisation - hvor han blandt andet skal være med til skabe gode rammer for herreseniorfodbolden.
- Jeg kommer ikke aktivt til at søge trænerjobs resten af året, men som altid er jeg åben for at høre om forskellige projekter. Det kan også være, at jeg har fået fuldstændig griller om et par måneder.
- Forhåbentlig får jeg også tid til at kunne komme ud og se en masse kampe på tværs af niveauer og holde mig nysgerrig på seriefodbolden, slutter han.